Nu te zien

14 sep. 2024 — 10 nov. 2024

Dagelijks open van 11 tot 17 uur.

Deel Dit Artikel
Where

Museum Hilversum

A story of fake news: Jonas Bendiksen, The Book of Veles

Je ziet het werk van de Noorse fotojournalist Jonas Bendiksen, die de productie van nepnieuws in het Noord-Macedonische dorpje Veles onderzocht. Dit dorp werd berucht tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 door de verspreiding van misleidende nieuwsberichten. De tentoonstelling benadrukt de gevaren van nepnieuws en de invloed van technologie op onze perceptie van de realiteit. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie en digitale manipulatie is het kritisch kijken naar de betrouwbaarheid van informatie belangrijker dan ooit. De tentoonstelling is te zien tot 10 november 2024.

Veel is er sindsdien niet veranderd en nepnieuws is aan de orde van de dag. Met nieuwe Amerikaanse verkiezingen op de stoep is het project relevanter dan ooit te voren. De tentoonstelling onderstreept het belang van mediawijsheid en moedigt iedereen aan om kritisch te kijken naar de betrouwbaarheid van informatie.

Bendiksen reisde af naar Veles om deze fake news-hub onder de loep te nemen. Met The Book of Veles brengt hij de impact van de nepnieuwsproductie in beeld. De tentoonstelling A story of fake news: Jonas Bendiksen, The Book of Veles onderzoekt de kracht en de gevaren van nepnieuws.

Bendiksen daagt bezoekers uit om na te denken over hoe technologie onze perceptie van de realiteit beïnvloedt. In een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) en digitale manipulatie steeds meer verweven zijn met ons dagelijks leven, is het belangrijk om te kunnen onderscheiden wat echt is en wat niet. Hoe herken je nepnieuws? Kunnen we echte foto's nog onderscheiden van AI-gegeneerde beelden?

Over Jonas Bendiksen
Jonas Bendiksen (Noorwegen, 1977) is een internationaal gerenommeerde fotograaf die zich richt op thema’s zoals gemeenschap, geloof en technologie. In 2006 publiceerde hij zijn eerste fotoboek, Satellites, waarvoor hij zeven jaar lang door satellietstaten van de voormalige Sovjet-Unie reisde. In 2017 bracht hij The Last Testament uit, een project waarin hij verschillende mensen wereldwijd vastlegde die zichzelf zagen als de Messias.

Sinds 2004 is Bendiksen onderdeel van het prestigieuze agentschap Magnum Photos. Zijn werk is gepubliceerd in toonaangevende media zoals GEO, National Geographic Magazine, Newsweek, The Sunday Times Magazine en Vanity Fair. Internationaal is Bendiksens werk tentoongesteld in onder andere het Goeun Museum of Photography in Seoul (Zuid-Korea, 2018), Fotografiska Stockholm (Zweden, 2019) en Rencontres d’Arles (Frankrijk, 2019). Zijn project The Book of Veles was eerder te zien bij Fotografia Europea in Italië (2022). Ook won Bendiksen de World Press Photo in 2005 en 2022.

Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door: Gemeente Hilversum, Office for Contemporary Art Norway en Vfonds.